Waanzinnig stukje knutseltechniek bij miniatuur filmset voor Blade Runner 2049

Iedereen die Blade Runner 2049 heeft gezien, zal vertellen hoe tof de film is. Zelfs als de film je niet zo kon film bekoren, is het bijna onmogelijk dat de beelden van Denis Villeneuve’s te gekke vervolg op de klassieker uit 1982, geen indruk hebben gemaakt. Nog indrukwekkender is dat de filmmakers, in plaats van alleen voor alles computeranimatie hebben gebruikt, voor veel van de scènes miniatuurmodellen hebben gebruikt. Het woord klinkt oneerbiedig, maar het zijn absolute kunstwerken waar Madurodam een puntje aan kan zuigen.

“Het zijn echt bigaturen, het zijn geen miniaturen. Het zijn gigantische gebouwen “, zegt Pamela Harvey-White, de vaste productiemanager van de actiefilm. Weinigen kunnen het met haar oneens zijn als ze het levensechte 4,5 meter hoge L.A.P.D-gebouw zien, de piramidevormige Wallace Towers die alleen met een kraan konden worden opgetild, en de Trash Mesa die bijna de hele vloer van de studio vullen. “Het zijn gewoon geweldige kunstwerken”, zegt ze met een trots gezicht. Met zulke fantastische knutselwonderen wordt de toekomst van computeranimatie met gepaste wijze terug in zijn hok gezet.

De heuse “bigaturen” zijn gemaakt door het speciaal effect- en prop-bedrijf, Weta Workshop. Het bedrijf uit Nieuw-Zeeland is mede-opgericht Lord of the Rings-regisseur Peter Jackson, en heeft ook gewerkt aan kaskrakers als Thor: Ragnarok en Ghost in the Shell. Ben Milsom, de senior artdirector zegt dat er in het totaal zijn 38 modellen gemaakt die ieder een week in beslag neemt om te maken. Props voor de knappe koppen achter de mega detailleerde kunstwerken.

Foto’s: Weta Workshop

Boredpanda

Reageer op artikel:
Waanzinnig stukje knutseltechniek bij miniatuur filmset voor Blade Runner 2049
Sluiten