3 redenen om Uncharted: The Lost Legacy in huis te halen

De PlayStation-familie heeft een aantal gameseries die keer op keer voor kwaliteit staan. Denk aan de Gran Turismo-, God of War- en de Ratchet & Clank-series. Games waarvan je keer op keer weet dat de kwaliteit goed is. Uncharted is echter van een ander niveau. Bijna elke game in de reeks weet de lat hoger te leggen. Uncharted 2 was destijds het beste dat je op de PlayStation 3 kon krijgen en Uncharted 4 behoort tot de absolute PlayStation 4-elite.

En nu hebben we Uncharted The Lost Legacy. Andermaal een fantastische titel. Qua impact zal de release van de game niet zo groot zijn als bij de andere genoemde games. Uncharted The Lost Legacy is een titel die als een soort van zusje van de hoofdreeks wordt uitgebracht. Het is meer dan een tussendoortje, maar qua lengte ben je er minder lang mee bezig dan bij bijvoorbeeld Uncharted 4.

Die game nam je mee naar verschillende locaties verspreid over de hele wereld, terwijl je in Uncharted: The Lost Legacy alleen in India komt. Met een hoofdverhaal dat je in zes uur kunt uitspelen (als je alleen de hoofdweg volgt), ben je ook sneller klaar. Daar staat wel weer tegenover dat de game met een adviesprijs van veertig euro een stuk voordeliger is. En de zes uur die wij met het hoofdverhaal hebben doorgebracht was een aaneenschakeling aan kwaliteit. Wat dat betreft is dit gewoon een hele goede game, met deze drie punten als de absolute redenen om de game in huis te halen.

Personages die boeien

Uncharted The Lost Legacy is het eerste deel waar het hoofdpersonage van de reeks, Nathan Drake, schittert door afwezigheid. De hoofdrol is deze keer weggelegd voor Chloe Frazer. We maakten in Uncharted 2 kennis met deze dief, waarna ze in Uncharted 3 ook een belangrijke rol had. Deel vier sloeg ze over en nu staat ze centraal. Aan haar zijde zien we Nadine Ross. Ook dit is een oude bekende. Nadine is één van de vijanden die je in Uncharted 4 tegenkomt als leidinggevende van het huurlingenleger Shoreline. Die tijd ligt echter achter haar en samen met Chloe gaat ze in India op zoek naar een grote schat. Die zoektocht gaat niet zonder slag of stoot. Zoals het de serie betaamt, is er ook een badguy in het spel. Deze keer is die rol weggelegd voor ene Asav die naar dezelfde schat zoekt om daarmee een burgeroorlog uit te lokken, zodat hij vanuit die chaos de macht naar hem toe kan trekken. Elk personage wordt van het begin tot het einde goed uitgewerkt en het is fantastisch om de interactie tussen Chloe en Nadine te zien. Het zijn twee echte powervrouwen waar we in de gamewereld wel wat meer van kunnen gebruiken.

De kwaliteit zie je overal in terug

De personages zijn dus goed, maar dat is niet het enige element waar we de kwaliteit van de game terugzien. Dit is een titel die wellicht niet dezelfde verwachtingen met zich meedraagt als Uncharted 4, maar waar de ontwikkelaar kosten nog moeite heeft gespaard om alles tot in details te perfectioneren. Je komt van de ene in de andere fantastische omgeving, de cinematics waar je op wordt getrakteerd zijn van een ongekend niveau en je krijgt aan het begin van het avontuur een gebied voorgeschoteld die qua grootte de Uncharted-reeks op een nieuw niveau brengt. Dit is meer dan een zijvertelling die er even is uitgestampt, dit is een titel die tot in de detail is uitgewerkt.

Variatie van het begin tot en met het einde

Bovendien is Uncharted The Lost Legacy een game waar je telkens wat anders doet. In het grote gebied dat we eerder noemde heb je een Jeep waarmee je rondrijdt, zodat je er flink op los kunt verkennen. Dat is weer anders dan de gebieden waar je moet klimmen en klauteren om op een bepaalde locatie te komen. Vervolgens krijg je ook met vijanden te maken. Die kun je dan met grof geweld uitschakelen, maar je kunt ook voor een stealthy-oplossing kiezen en zonder bloedvergieten verder komen. En ja, de game kent ook een aantal over-the-top actiescènes, waarbij je op het puntje van je stoel zit.

Naast het uitstekende verhaal is het ook nog mogelijk om met de multiplayer van de game aan de slag te gaan. Zo krijg je de volledige multiplayer-ervaring zoals die in Uncharted 4 werd geïntroduceerd (en je kunt dus ook spelen tegen mensen die Uncharted 4 bezitten), en is er een speciale Survival-modus. In die laatste neem je het, alleen of met vrienden, op tegen waves aan vijanden, die een steeds grotere uitdaging geven.

Uncharted The Lost Legacy is vanaf 23 augustus verkrijgbaar en is exclusief op de PlayStation 4 verkrijgbaar.