Super Mario Odyssey is vrolijkheid ten top

Het is een zeer mooie tijd voor gamers. We zitten midden in het najaarsgeweld, waardoor we in een korte periode heel veel toffe games op ons afgeschoten krijgen. Eén van die games is Super Mario Odyssey voor de Nintendo Switch. Een game die al tijdens de onthulling van de spelcomputer werd getoond en waar we zodoende erg lang op hebben moeten wachten. Gelukkig blijkt het het wachten waard te zijn geweest. Super Mario Odyssey is kwaliteit zoals we het niet vaak zien. Een game die van A tot Z perfect in elkaar zit en ons alleen maar plezier heeft gebracht.

De game begint met een klassieke setting. Daarin heeft Bowser voor de zevenduizendste keer Princess Peach ontvoerd en wat hem betreft is dit de laatste keer. Hij is namelijk vastbesloten om met de prinses te gaan trouwen. Aan Mario om daar een stokje voor te steken. Helaas voor de Italiaanse held begint dat niet al te best. Tijdens een gevecht op het vliegende schip van Bowser wordt hij namelijk er afgetrapt tot Bowser. En tot overmaat van ramp wordt zijn bekende pet door de motoren van het schip in mootjes gehakt.

Geluk boven een ongeluk: zwaartekracht, daar doet Mario niet aan. Hij landt met een klap in het zogenaamde Hoedenrijk, zonder een schrammetje er aan over te houden. Daar ontmoet hij een spookachtig wezen genaamd Cappy, die besluit om Mario in zijn avontuur bij te staan. Dankzij de restanten van Mario’s pet kan hij zich in die pet om toveren en vanaf dat moment staat Mario er niet alleen voor. Cappy is niet alleen een vrolijk personage om er bij te hebben, hij is ook nog eens heel handig. Mario kan Cappy als een boemerang gooien, om op die manier blokken te slopen of muntjes te pakken. Wat echter interessanter is, is dat Cappy de mogelijkheid heeft om vijanden over te nemen. Door een pet te gooien op een Goomba, een vis of een kikker, verander je daar in en komen er nieuwe gameplaymogelijkheden vrij. Het resultaat is een game die zeer, zeer divers is en ons van het begin tot het einde heeft vermaakt. Dit zijn daarbij de drie absolute hoogtepunten.

Super Mario Odyssey ziet er heerlijk vrolijk uit

Als je van vrolijkheid en kleuren houdt, dan ziet je bij Super Mario Odyssey aan het juiste adres. Dit is een game die op en top vrolijkheid uitstraalt. Vanaf het allereerste moment knallen de kleuren van het beeldscherm en word je getrakteerd op momenten die funny zijn. Ook is er een goede variatie in de game te vinden. De game neemt je mee van wereld naar wereld, waarbij elke omgeving weer uniek oogt en nieuwe gameplayelementen met zich mee brengt, omdat er andere vijanden zijn om over te nemen. Tegelijkertijd wil je niet te snel naar een nieuwe wereld gaan, omdat je op die manier bepaalde stukken mist.

Gameplay weet je keer op keer te verbazen

Aanvullende op het vorige punt: zelfs na een flink aantal uur spelen word je geconfronteerd met nieuwe regels en mogelijkheden. Hierdoor blijf je continu scherp en verbaas je je soms over de dingen die mogelijk zijn. Met de nieuwe dingen die je leert, kun je vervolgens weer terug naar oude werelden om daar puzzels op te lossen die je in eerste instantie niet begreep. Cappy is echt een waardevolle toevoeging op de game en wat ons betreft een blijvertje in de wereld van Super Mario.

Er is enorm veel te doen

Naast de grote hoeveelheid van werelden, zijn werelden ook groot en divers. Het ene moment ben je in een New York-achtige setting als een tank om je heen aan het schieten, de volgende keer neem je de controle over van een T-rex en vreet je alles dat op je pad komt volledig op. En dan heb je nog stukken waar je door een welbekende groene buis gaat en vervolgens als een klassieke 2D-Mario een stuk van het level mag spelen. En dan hebben we het nog niet gehad over de baasgevechten die werkenlijkwaar stuk voor stuk hoogtepunten zijn en je nog meer op het puntje van je stoel brengen. Ja, Super Mario Odyssey is alles waarop we hadden gehoopt en misschien nog wel meer.

Super Mario Odyssey is vanaf 27 oktober beschikbaar op de Nintendo Switch.