Hij is één van Nederlands beste koks en heeft al liefst twaalf jaar een eigen sterrenzaak in Rijswijk. Maar er staat chefkok Niven Kunz een nieuwe uitdaging te wachten. De opdracht: maak een sterrengerecht van McDonalds frietjes. Nou Niven, laat maar eens zien wat je in huis hebt!

36 jaar is ‘ie pas, maar toch al twaalf jaar de trotste houder van een Michelin-ster. De meest prestigieuze erkenning in restaurantland. De koning van het fornuis hanteert zijn befaamde 80/20-methode. Dit houdt in dat je voornamelijk met groentes kookt. Mag jij raden hoeveel procent. Hiervoor laat hij zich inspireren door zijn achtertuin: de natuur in het Westland. Dat Kunz een serieuze man van statuur is blijkt wel uit het feit dat hij dit jaar voor de tweede keer op rij door 500 collega’s is verkozen tot ‘Beste Groenten Restaurant van Nederland.’ Daar kun je mee aankomen in de horecawereld.

Met die titel is hij natuurlijk de uitgelezen kandidaat voor de challenge en dus ging hij samen met TV-kok en 24Kitchen-presentator Hugo Kennis op zoek naar waar die heerlijke krokante frietjes van de grote gele M vandaan komen. Mocht je denken dat die zomaar van een doodgewone aardappel worden gebakken: you’re wrong.

Hugo en Niven pakten de auto om de herkomst van die Franse frieten nadrukkelijk te onderzoeken. De frietjes bevatten slechts vijf ingrediënten en ondergaan niet minder dan 45 kwaliteitscontroles. Denk daar maar aan als je ze de volgende keer in je mond propt met een klodder van die veel te lekkere fritessaus!

Die friet van de Mc is van het Innovator-ras, een lange, grote aardappel van uitmuntende kwaliteit. Perfect voor krokante frietekes dus. Lamb Weston verwerkt hier de aardappel en wordt het met speciale frietmessen versneden tot friet. 30.000 kilo per uur, om precies te zijn. Even voorbakken, en klaar is kees voor productie. Aan Niven de dankbare taak om een haute cuisine gerecht te bereiden met deze friet. Zouden de gasten in zijn restaurant opmerken dat het gerecht met ingrediënten van  McDonald’s is gemaakt? Het water loopt ons in geval in de mond!

in samenwerking met McDonalds