Waar je bij Feyenoord denkt aan De Kuip en Parijs aan de Eiffeltoren, daar denk je bij Porsche onmiddellijk aan de 911. Geen sportauto zo iconisch als deze Duitser. Traditiegetrouw behoort de GTS tot de laatste varianten voordat er een nieuw exemplaar uitkomt. Maar is dat ook de beste? Wij gingen op pad met de moeder aller sportwagens.

Laten we eerst eens de geschiedenisboeken induiken, want waar komt de 911 eigenlijk vandaan? Het eerste exemplaar werd in 1963 getoond op de autosalon van Frankfurt en had eigenlijk de naam 901. Omdat Peugeot het merkrecht had geclaimd op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden, waren de Stuttgarters genoodzaakt een andere naam te kiezen. Men kwam uit op 911. Een jaar later kwam die uit met een 2,0 liter 6 cilinder, die 130 pk leverde en in 8,9 seconden naar de 100 scheurde.

Hoe anders staat het er ruim een halve eeuw later voor. Van een 911-model zijn inmiddels zoveel varianten dat je twee voetbalelftallen allemaal van een ander type zou kunnen voorzien. De negen-elfjes zijn onder te verdelen in drie verschillende smaken. De Carerra’s, de Turbo’s en de GT’s. Dan kun je ze bijna allemaal nog in vierwielaandrijving (4S) bestellen en kun je kiezen of je met of zonder dak wilt.

Porsche 911 Carrera GTS
Inter Milan kleurencombo.

Wij krijgen de eer achter het stuur te kruipen van de Porsche 911 Carrera GTS 991.2, zoals ‘ie voluit heet. Meer vermogen en snelheid dan de Carrera S, maar nog wel een treetje lager op de ladder dan de Turbo. De GTS is wat breder en luxueuzer dan de Carrera, maar niet zo hardcore als de Turbo. Verder ziet ‘ie er wat sportiever uit dan de Carrera (grotere luchthappers in de voorbumper bijvoorbeeld) en zitten er veel zwarte accenten op, iets dat wij als liefhebbers van zwart & auto’s alleen maar kunnen waarderen. Dit is gewoon een heel dik aangeklede Carrera. Veel dingen die standaard op een GTS zitten, kun je immers aanvinken in de optielijst bij een Carrera S. 

Porsche Carrera 911 GTS
Je herkent de GTS aan de twee uitlaatpijpen in het midden. Of aan alle badges natuurlijk.

Spotlight
Dat zwart zie je bijvoorbeeld in de velgen met daarachter de felrode remklauwen. Gruwelijke combi. Zeker als je daar dit felle kleurtje blauw (saffierblauw noemt Porsche) nog bijzet. Valt wel op hè? Trekt natuurlijk het nodige bekijks en je krijgt ook wel aanspraak hier en daar, maar de echte spotlightsgieren komen beter aan hun trekken bij een ander merk. Komt natuurlijk ook omdat Porsche by far de meeste (vermogende) sportwagens in ons land heeft verkocht. Sinds 1982 zijn er meer dan 4.000 negen-elfjes over de toonbank gevlogen, terwijl een concurrent als de Jaguar F-Type (dat natuurlijk veel korter bezig is) er pas iets meer dan 300 heeft verkocht. Mensen zijn meer gewend aan een 911 in het straatbeeld, dus zullen ze er ook minder snel hun nek voor verdraaien. Maar hé, no worries, je krijgt genoeg aanspraak bij de benzinepomp. Het blijft de moeder aller sportwagens. Die krijgt altijd aandacht.

Porsche 911 Carrera GTS
Heel dik.

Maar waarom zijn er eigenlijk zoveel 911’s verkocht? Omdat het een verdomd goede auto is. Zeker deze GTS. Wat een bak. Niet alleen van buiten een genot om naar te kijken, ook van binnen is het uitermate plezierig toeven. Dat alcantara stuurtje bijvoorbeeld. Verder zitten de sportstoelen (standaard) top, werkt het touch infosysteempje uitstekend en is het geluidssysteem van Bose, om met Tom Egbers te spreken, prima de luxe, . Verder zit ’t m in kleine details. De bekerhouders bijvoorbeeld, die zit verstopt boven het dashboardkastje en met een druk op de knop komen die naar buiten geklapt. Kun je ‘m nog verstellen ook zodat elke beker of flesje erin past. Nog zo’n detail waarover is nagedacht, is dat er bij de stoelen aan beide kanten een hendeltje zit waarmee je de stoel naar voren kunt klappen. Dat zijn gewoon dingen waarover is nagedacht om het de bestuurder makkelijker te maken.

Porsche 911 Carrera GTS
Uitklapbare bekerhouders
Porsche 911 Carrera GTS
Rondje dan maar?

Alibi-achterbank
Oh ja, er zit ook nog een achterbank in. Men doet voorkomen alsof er twee mensen kunnen plaatsnemen. Dat kan ook wel, mits ze beide benen hebben geamputeerd. Dan kun je prima met z’n vieren op vakantie, als je de bagage apart laat vervoeren dan. Toch moet het nut van het achterbankje niet worden onderschat. In een F-Type zit ‘ie bijvoorbeeld niet. Dankzij dat bankje kun je dus wel naar Zuid-Frankrijk rijden met z’n tweeën, want het is ruim genoeg voor twee handbagagekoffers. Dat maakt het echt van toegevoegde waarde en in een klap een auto waarmee je kunt roadtrippen. Eerlijk; dat is toch een jongensdroom om met een auto als deze 911 de mooiste wegen en plekjes van Europa op te zoeken? Met 300 over de autobahn richting kronkelige Zwitserse bergpassen, naar het Comomeer en dan door Italië naar de Zuid-Franse kust. Wij zien het helemaal voor ons.

Letterlijk een rondje.

Maar het mooiste van alles? Dat is natuurlijk het gaspedaal intrappen van de 911. Potverdikkie jongens, wat gaat dit toch weer lekker af. In de GTS ligt een 3,0 liter biturbo V6, die 450 pk en 550 Newtonmeter aan koppel levert. Daarmee scheurt deze (met PDK-bak) in 3,7 seconden naar de 100 en houdt het acceleratiefeest op bij 310 km/u. En een grip dat je hebt. Je moet echt wel heel, héél hard je best doen wil je dit op een droog wegdek uit de bocht laten vliegen. Als een trein aan de rails geplakt, zo strak zuigt ‘ie zichzelf aan het asfalt.

Achterlicht heeft wel wat weg van Aston Martin.

Party
Het accelereren wordt helemaal party als je de Sport Response knop indrukt. Gedurende 15 seconden heb je dan al het vermogen van de auto beschikbaar, waardoor de toerenteller als een raket richting het 7.500 toeren vliegt. Alsof je het nitrocharge knopje indrukt in Need For Speed. Heel vet. En dan het geluid dat ‘ie maakt. Die sound van de V6 in Sportstand als je ‘m in z’n tweede versnelling doortrekt en dan het gasloslaat… die sportwagengorgel, die roffels, ja, daar gaat ons bloed van stromen. Zo lekker. In de normale stand is het allemaal nog beschaafd overigens. Zolang jij je rechtervoet onder controle houdt, dan zullen de buren niet naar het raam rennen om te kijken wat the fuck er nou hun straat komt binnengereden. Maar ga je op scheurstand, reken maar dat de mensen die hun hond uitlaten opkijken wat voor bolide er komt aangesneld.

Porsche Carrera 911 GTS
Plaatje, zeker met de spoiler uitgeklapt.

Dat vermogen (en het bijbehorende geluid) maakt het rijden in een sportauto als de 911 toch het allerleukst. Dat je vlak voordat het verdrijvingsvlak nog even die auto kan inhalen, of nog net door oranje snelt, waar anderen rood zouden aantikken. En wat een auto is dit. Het is misschien niet de meest originele keuze, maar wij snappen elke eigenaar van een 911. Zo goed. Zo strak. Zo snel. Het maakt het al jaren tot de benchmark van de sportwagens, met de Porsche 911 Carrera GTS als het mooiste alles-in-1-pakket dat jij je kunt wensen.

Meer auto’s? Lees hier onze ervaringen met de Alfa Romeo 4C, Nissan GT-R , Jaguar F-Type SVRRange Rover Velar en de McLaren 570S

Classic

In cijfertjes

Prijs Porsche 911 Carrera GTS: vanaf €158.00,-
Prijs gereden versie: €191.815,-
Motor: 3,0-liter Bi-turbo Flat-Six
Vermogen: 450 pk
Koppel: 550 Nm
Acceleratie 0-100: 3,7 sec.
Topsnelheid: 310 km/u
Gewicht: 1.545 kg
Verbruik gemiddeld: 12,9 L/100 km

Porsche Carrera 911 GTS
Parkeergarage Lammermarkt

Locatie

We hebben de foto’s geschoten in de spiksplinternieuwe (en zeer fotogenieke) parkeergarage in hartje Leiden. Met 22,5 meter is het zelfs de diepste parkeergarage van West-Europa. Dit is oprecht een van de mooiste parkeergarages die we ooit hebben gezien. We vonden dit dan ook de perfecte plek voor een van de mooiste sportwagens aller tijden.

Tekst: Chris Riemens
Foto’s: Jeroen Roest