We gingen op roadtrip door Noorwegen met de Mazda-MX5 RF

Een van de beste dingen die je op reisgebied kunt doen is de auto pakken en kilometers maken. Zeker als die roadtrip door Noorwegen is. En al helemaal als je een cabrio onder je kont propt. Wij gingen op uitnodiging van Mazda op pad met de Mazda MX-5 RF om zo’n 1.000 kilometer af te leggen in het land van de adembenemende natuur met al haar fjorden, meren en watervallen.

Vanaf Schiphol ben je in iets meer dan een uurtje in Bergen, met 275.000 inwoners de een na grootste stad van het land. Voor ons staat de MX-5 RF, wat simpelweg betekent dat ze de een hardtop versie van de roadster hebben gemaakt. De MX-5 is niet zomaar een wagentje. Nee hoor. Dit is met één miljoen verkochte exemplaren de best verkochte tweezitter aller tijden. We nemen je mee op onze vierdelige etappe.

Etappe 1: Bergen – Ullensvang: 160 kilometer
Vlak voor we van start gaan en ons raceoverall hebben aangetrokken worden we nog even gewezen op het feit dat ze in Noorwegen nogal streng zijn qua boetes. Voor 5 km/u te hard mag je al zo’n 75 a 100 euro aan de plaatselijke CJIB overmaken. Wat ook niet echt meehelpt: de snelheidslimiet is overal in het land vastgesteld op 80 km/u. Snelwegen kennen ze hier niet. En ja, dat lees je goed. 80. Dus als je weer eens loopt te zeiken over de maximum snelheid op ons asfalt, denk dan eens aan de Noorse medemens. We besluiten de raceoverall weer uit te trekken en onze ontspannen cruisekleren aan te trekken. De trip van vandaag gaat van het vliegveld van Bergen naar het hotel in Ullensvang, een plek dat pal aan het Hardangerfjord ligt. Het is twintig graden en het is gelijk qua weer de beste dag die we tot dan toe hebben gehad in Nederland.

Mazda_MX5_RF
In 13 seconden is het dak open

Die kap gaat dus open, en wel de hele godganse dag. We hebben geluk met het weer en dat is vrij bijzonder, want in Bergen in de stad regent het gemiddeld 22,5 dag per maand. Logisch dat er jaarlijks het Regenfestival wordt georganiseerd. En ja, dat is inclusief regenjas- en parapluparade. Onderweg blijkt het bizarre klimaat. Het ene moment rijden we langs een bevroren meer met sneeuw, terwijl een bocht verder kinderen zonder shirt de Scandinavische versie van buskruit spelen. Wij zijn allang blij dat we de parapluparade over kunnen slaan.

Mazda_MX5_RF

Etappe 2: Ullensvang – Førde: 350 kilometer
Op de route van gister is het al duidelijk geworden: Nøørwegen beschikt over de mooiste (zo is) natoer van de wereld. We cruisen over kronkelige bergweggetjes tussen imposante rotspartijen door, terwijl donkerblauwe spiegelmeren onder ons liggen en de besneeuwde bergtoppen het uitzicht bepalen. Natuurgeweld op z’n allerbest. De MX-5 is bij uitstek geschikt voor dit type landschap. Hij weegt met 990 kilo minder dan twee uit de kluiten gewassen mannetjeselanden, waardoor het rijdt als echte sportauto. Wij hebben een handgeschakelde 1.5 liter met 131 pk onder de bips (hij is er ook in een 2.0 liter automaat met 160 pk), maar mede gezien de snelheidslimiet harstikke prima. Natuurlijk is meer vermogen altijd leuker. Maar eerlijk, heb je het nodig? Neen. Het is trouwens nog maar de vraag of je hier over tien jaar nog steeds met een benzinemotortje kan rondtuffen, want de Noorse regering wil benzine- en dieselmotoren vanaf 2025 verbieden. Over voorlopers in klimaatverandering gesproken. Waar de Noren ook voorloper in zijn: tunnels. Tunnels in alle soorten, maten en vormen. Tunnels met rotondes. Tunnels met kunstwerken waar je kan uitstappen. De zilveren medaille gaat naar de tunnel die overloopt in de schitterende Hardangerbrug en weer verder gaat in een tunnel. Een architectonisch wonder.

Mazda_MX5_RF
De imposante Hardangerbrug.
Tha fak? Een rotonde in een tunnel? Jazeker.

De lærdalstunnel is het absolute paradepaardje: de langste autotunnel ter wereld. 24,5 kilometer om precies te zijn. 8 kilometer langer dan de welbekende Gotthardtunnel in Zwitserland. Een serieus meesterwerk infrastructuur. Wereldrecordhouder Kipchoge rent ‘m in twee uur en een beetje op en neer.

De langste autotunnel ter wereld.

Etappe 3: Førde – Molde: 300 kilometer
Waar gister de dag in het teken stond van tunnels, daar doen we vandaag de pont special. Met zoveel water kun je weinig anders. Onze Japanse reisgenoot begint inmiddels te wennen als ons weekendhuis. Echt een heerlijk wagentje. Er kunnen maar twee weekendkoffers achterin, maar het is dan ook de ultieme tweede auto op de stoep. Het is zeg maar de Porsche 911 van de middenklasse. Een wagen waar je stukken mee gaat toeren, omdat je autorijden leuk vindt. Doordat ‘ie niet overloopt van het vermogen, is de behoefte er ook minder om mee te scheuren. Een echte cruiser. Minpuntje is wel dat het enige opbergvak in de auto zo is gemonteerd, dat je je schouder moet verrekken om iets op te bergen of eruit te halen. Maar als dat het ergste is. En dat dakkie hé. Via een fraai systeem klapt het dak in 13 seconden open en krijgt je grote voorhoofd een dosis vitamine D voor de kiezen. Na de nodige kilometers ben je dat door het windgeruis ook wel zat trouwens.

Sesam, open u

Afijn, de ferry. De boottocht van Hellesylt naar Geiranger moet tot de mooiste ter wereld behoren. Je vaart dwars door het Geirangerfjord in het decor van steile gebergtes en waanzinnige watervallen. Huwelijksreiswaardig. Het drie sterren toetje ligt voor je klaar in bij Stegastein, als je via een zigzag weer naar boven mag kronkelen. Eenmaal boven stoppen, want dit is wat ons betreft het meest fabuleuze uitkijkpunt van Europa.

Een van de mooiste uitkijkpunten ter wereld, bij het Geirgangerfjord

Etappe 4: Molde – Kristiansund: 111 kilometer
Molde is een leuk stadje. Met een kleine 28.000 inwoners de 35e stad van Noorwegen. We vallen in herhaling, want het uitzicht is van het type bureaubladachtergrond. Wijds, groots en fantastisch. Als Noorwegen op een vliegafstand van anderhalf uur is, waarom zou je dan eigenlijk nog naar Canada gaan? De laatste rit herbergt de Atlantic Ocean Road. Een stuk asfalt dat door The Guardian al eens werd omgedoopt tot de mooiste roadtrip route ter wereld en eind vorig decennia de prijs won voor ‘Norwegian Construction of the Century’. Een 8,3 meter lange weg langs de kust, met in het midden de befaamde Storseisundet brug. Eentje die in een vreemde wokkel loopt.

De gekronkelde Storseisundet brug

Het is overigens niet alleen een van de mooiste wegen op aerd, ook een van de gevaarlijkste, weet onze co-piloot Henk te vertellen. Op onstuimige dagen kan het kolkende water uit de Atlantische oceaan en een wilde wind je zo in de vangrail blazen, maar vandaag is het rustig en kalm. Het einde van de trip nadert en we voelen een zwaar afscheid van onze rode Aziatische vehikel opkomen. Er rest nog een laatste hoogtepunt. Of eigenlijk dieptepunt. De Atlantershavstunnel. Het bouwwerk die het eiland Averøyde verbindt met de stad Kristiansund. Een van de steilste van het land, met een helling van 10%. Met 250 meter ook een van de diepste van het land. Yep, tunnels bouwen kunnen ze wel daar in het hoge noorden. Zo komt er een einde aan de trip. Wat een indrukwekkend, kolossaal en magnifiek roadtrip land. Skip je vakantie naar Thailand, Ibiza of het Texel, koop een cabrio en ga op roadtrip in fjord capitol of the world. Dat is het beste advies dat je vandaag gaat krijgen.

Specs Mazda MX-5 RF
Prijs: €35.480,-
Motor: 1,5-liter
Vermogen: 131 pk
Koppel: 150 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 8,6 sec.
Topsnelheid: 203 km/u
Gewicht: 990 kg
Verbruik: 1 op 16.4

Noorwegen
Inwoners: 5,2 miljoen
Oppervlakte: 385.178 km² (20 keer zo groot als Nederland)
Munteenheid: Noorse kroon
Beroemdheden: Johan Olav Koss (schaatser), Bjørn Dæhlie (langlaufer), Jo Nesbø (schrijver)
Gemiddelde bierprijs: €8,50

Tekst: Chris Riemens
Beeld: Mazda, Henk de Hooge, Chris Riemens

Reageer op artikel:
We gingen op roadtrip door Noorwegen met de Mazda-MX5 RF
Sluiten