Steeds vaker lukt het dieven om dikke bolides in no time te jatten. En dat zonder een ruitje in te tikken en een koperdraadje de auto aan de praat te krijgen. Het gaat hierbij voornamelijk om de slimme auto’s die open gaan als je in de buurt komt, de zogeheten keyless entry. Super 007 natuurlijk, maar behoorlijk sauerkraut als dat de reden is dat je waggie wordt genakt. Maar hoe flikken die boeven dat toch?

Via een video die de Britse politie naar buiten heeft gebracht wordt het nu duidelijk. We zien een auto aan komen rijden en naar de zeer behoorlijke C-klasse toelopen die op de oprit staat. Dief A gaat bij de auto staan met een apparaatje in z’n handen, terwijl dief B met een ander apparaat richting garage loopt. Dief B gaat bij de garage op zoek naar het signaal van de autosleutel. Als hij dat signaal heeft opgevangen stuurt hij het door naar het apparaatje van dief A. De C-klasse denkt nu dat de sleutel in de buurt is en zo kan de bolide heel simpel worden opengemaakt, gestart en weggereden. En dat allemaal in een tijdsbestek van een minuutje.

Een eitje bakken duurt nog langer. Behoorlijk zuur, als jouw auto op deze manier wordt weggegrist. Tegen dergelijke futuristische hackapparatuur kun je ook weinig beginnen. Desalniettemin kun je altijd nog de nodige voorzorgsmaatregelen nemen. De Britse pliesie geeft tips:

A)
Zorg ervoor dat je auto over de meest recente software van de fabrikant beschikt. Het kan zijn dat het beveiligingslek al softwarematig is opgelost.

B) Doe een stuurslot om je volledige stuur. Niet super relaxed, maar een dief wordt er ook niet blij van.

C) Installeer een voertuigtracker op je auto. Als ‘ie is gejat, kun je ‘m ook weer snel terugvinden. Alleen dieven die zo modern te werk gaan, zullen ook wel effe checken of er een GPS-tracker op de auto zit.

Verder komen onze vriendelijke vrinden van Autobahn nog wel met een handige suggestie: stop je steutels in een metalen doosje. Knappe jongen die met z’n superdupertoffe hackapparatuur signalen op kan vangen door zo’n doosje heen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

autobahn.eu