Tijdens hun studie aan de Universiteit van Twente krijgen Yorick Bosch, Émile Heijs, Amber Altenburg en Teun Evers de opdracht een bedrijf op te zetten. Zo werd Hops and Grains geboren, dat binnenkort de testfase ingaat en ons voorziet van ons eigen unieke speciaalbier.

Bij Hops and Grains stel jij online je eigen bier samen. Een soort NIKEiD voor goudgele rakkers. Jij kiest het soort biertje en de ingrediënten, zodat jij op je volgende fissa een uniek speciaalbiertje hebt om te schenken.

Hé Yorick, top idee man, hoe kwamen jullie hierbij?
Dank je wel! In eerste instantie voor een studieproject. Met nog wat klasgenoten moesten we een bedrijf opzetten dat online producten verkoopt en personaliseert. Wij zijn dus uiteindelijk iets met bier gaan doen en daarna ook mee doorgegaan.

Hoe zet je die stap van studieproject naar serieus bedrijf dan?
Eigenlijk hadden we alles alleen nog maar op papier staan. Wel een serieus bedrijfsplan natuurlijk. Toen werden we uitgenodigd om mee te doen met de UT Challenge. Daar streden we tegen tachtig andere startups en daar sta je dan te pitchen voor 300 mensen. Het leverde ons uiteindelijk wel de publieksprijs op en de hoofdprijs in de Ideation-categorie. Wat resulteerde in twee cheques van 2.000 en 4.000 euro voor ons startkapitaal.

FHM-Hops and Grains
Bron: Gijs van Ouwerkerk.

Speciaalbier wordt sowieso steeds populairder in Nederland, hoe komt dat denk je?
Ik denk dat veel mensen wel klaar zijn met de standaard pils. Dat is leuk voor 16- of 18-jarigen die nog denken dat al het bier hetzelfde smaakt. Naarmate je ouder wordt ontwikkel je je smaak, zo kan een puber een goede whiskey meestal ook nog niet waarderen.

Bier is in Nederland verweven met onze cultuur en nu ontdekt men dat er veel meer variatie in zit. In 2007 waren er bijvoorbeeld nog maar rond de zeventig brouwerijen en nu zijn dat er minimaal 370. Het is in tien jaar tijd dus enorm gegroeid.

En daar willen jullie ook een steentje aan bijdragen?
Ja, wij maken het nog toegankelijker. Veel mensen vinden het brouwproces heel interessant maar hebben de tijd, ruimte, kennis of het geld niet om het zelf te doen. Bij ons kunnen die mensen alsnog hun eigen bier samenstellen. Wij brengen alles op één plek bij elkaar.

Maar loop je dan niet het risico dat het niet te zuipen is?
Nou ja, wij begeleiden ze wel. De beginners kiezen uit het soort bier dat ze willen, dus blond of tripel bijvoorbeeld. Aan de hand daarvan kunnen zij zelf nog extra ingrediënten toevoegen, maar het blijft wel de verantwoordelijkheid van de klant. Als het nergens naar smaakt, ligt dat in hun handen. Mocht er iets fout zijn gegaan in het productieproces, gaat het natuurlijk niet door. Maar als alles is gegaan zoals de klant het wil, krijgt die het ook zo. Of het nou lekker is of niet.

Om dat uiteindelijk uit te sluiten slaan we alle recepten op een persoonlijke pagina op, die zien alleen de klanten zelf. Daar staat echter wel een share button zodat iedereen uiteindelijk zijn of haar recept kan delen. Zo kun je selecteren welke goed en welke slecht scoren.

FHM-Hops and Grains
Bron: Hops and Grains.

En wat krijgt men dan, een kratje?
Ja, de bestellingen zijn vanaf één kratje, dat is acht liter bier. Vanaf die hoeveelheid is het namelijk efficiënt om te brouwen. Tien liter gaat heel goed in onze ketel en dan hebben wij er het minste omkijken naar. Dan is het vooral een kwestie van de goede ingrediënten er op het juiste moment indoen.

Maar je eigen bier brouwen is natuurlijk leuk, veel leuker vinden mensen het nog om een eigen etiket te hebben. Dat bleek uit een enquête die we gehouden hebben. Wij hebben dat opgelost door een standaard label te ontwerpen met ons logo erop, met daaronder ruimte voor een eigen afbeelding.

Hoe lang duurt het tot ze dat kratje thuis kunnen verwachten?
Met het hele proces ben je best wel een tijdje zoet. Het brouwen duurt bij elkaar al vier uur. Eerst wordt alles gekookt, waarna het gefilterd wordt, want we houden nog steeds niet van bier met vlokken. Als dat allemaal klaar is, wordt het gelagerd zodat de alcohol erin komt. Dat gebeurt drie weken lang in een donkere kamer op kamertemperatuur. Al met al heb je waarschijnlijk binnen anderhalve maand je kratje thuis. Je moet er dus op tijd bij zijn!

Recent heb je meegedaan aan Pitch and Ride om kapitaal te vergaren voor je onderneming, hoe was dat?
Heel leuk om aan mee te doen. Ik vond het tof om met zo’n professioneel team samen te werken. Een heel fijne ervaring. De Pitch and Ride is echt een ontzettend tof project. Leuk idee om in een rit van een kilometer je idee te pitchen. Ik zou zo nog een keer meedoen.

Hoe zorg je ervoor dat je in zo’n korte tijd mensen voor je wint?
Je moet in korte tijd duidelijk maken wat jouw idee of product toevoegt aan het leven van de klant. Ik kan wel een heel lulverhaal houden over het brouwproces maar dan weten ze alleen dat ik bier produceer, dat doen wel meer mensen. Je moet er bovenuit steken, door bijvoorbeeld je product mee te nemen. Wij hadden dat helaas nog niet, dus heb ik maar dat leren schort aangetrokken. De potentiële klant moet iets hebben dat in het oog springt, wat ze voor zich zien als ze eraan terugdenken.

Wat heb je nu nog nodig om je onderneming te laten slagen?
Nu zijn we bezig met een ruimte om te brouwen, daarvoor wachten we nog op het akkoord van de universiteit. Als dat allemaal geregeld is kunnen we de testfase in. Het duurt nog wel minimaal een half jaartje tot onze site echt operationeel is. In het begin zullen we ook vooral aan familie en vrienden leveren om te zorgen dat we klaar zijn voor het grote werk. Met een beetje geluk krijgen jullie over een half jaar een berichtje dat je je eigen kratje kan kopen.

FHM-Hops and Grains
Bron: Gijs van Ouwerkerk.

In samenwerking met SEAT