Crash Bandicoot keert terug in volle glorie

Op 30 juni keert er in de gameswereld een held terug, die velen alweer zijn vergeten: Crash Bandicoot. De laatste keer dat we iets van dit grappige personage zagen, op uitzondering van zijn Skylanders-uitstapje na, was in 2008. Toen waren de hoogtijdagen van de franchise echter al lang voorbij. Die waren namelijk in de jaren negentig, toen er drie Crash Bandicoot-games op de eerste PlayStation verschenen. Die drie klassieke games komen over een maandje terug in de Crash Bandicoot ‘N Sane Trilogy remaster. De drie titels worden voorzien van een vers likje verf en bieden platformplezier voor de ouwe rotten, maar ook voor de nieuwkomers. Afgelopen week reisden we af naar Parijs om daar een aantal levels uit te proberen. Dit zijn onze belangrijkste bevindingen.Afbeeldingsresultaat voor crash bandicoot

De trilogie is alles behalve verouderd
Ondanks dat dit games zijn die midden jaren negentig zijn uitgekomen en ze zodoende oud genoeg zijn om een biertje te bestellen, voelen ze niet oud aan. Ze hebben de tand des tijd uitstekend doorstaan, net als dat een oude Mario van het Super Nintendo-tijdperk vandaag de dag nog uitstekend gespeeld kan worden. Het is zo’n game die je snel door hebt. Crash kan springen, double jumpen en spinmoves uitvoeren om vijanden te verslaan. Zo sprint je door levels heen en leer je langzaam maar zeker hoe vijanden aangepakt moeten worden en hoe je voorbij obstakels komt. Tegelijkertijd moeten we ook toegeven dat we de game behoorlijk pittig vinden. Zeker wanneer je levels tegenkomt waarbij Crash door een op hol geslagen dinosaurus of een rollende steen achterna gezeten wordt, gingen we meer dan eens dood. In dit soort levels moet je echt leren waar de obstakels zijn en hoe je daar voorbij komt. Een game waarbij je ouderwets valt om daarna weer op te staan en door te gaan.

Variatie in wat je doet
Een ander goed punt dat we uit de speelsessie konden halen, is dat er genoeg variatie in de games te vinden is. Zo zijn er binnen levels diverse bonusstukken die bijvoorbeeld het aanzicht van de game aanpassen. Zo zie je Crash soms ineens van de zijkant in plaats van achteren en dat geeft een nieuwe dynamiek. Maar ook zien we tussen de levels verschillen. Zo zijn er stukken waar Crash onder water moet zwemmen, heb je levels waarbij je moet racen en ga zo maar door. Elk level is weer een avontuur op zich.Afbeeldingsresultaat voor crash bandicoot

Lang houdbaar
En dat laatste punt brengt ons weer bij het feit dat de game lang houdbaar is. Na elk level heb je gewoon de drang om te ontdekken wat je in het volgende level kunt beleven. Tel daarbij op dat je binnen de omgevingen heel wat geheimen kunt ontdekken en er meerdere routes zijn om het einde te halen en je hebt een reden om bepaalde levels meerdere malen te spelen. Vermenigvuldig dat tot slot met het feit dat je maar liefst drie games hebt met tientallen levels per game en je hebt een titel waar je heel lang zoet mee kan zijn. En dat voor een prijs van zo’n vier tientjes.

Crash Bandicoot ‘N Sane Trilogy komt op 30 juni uit en verschijnt dan exclusief op de PlayStation 4.

Afbeeldingsresultaat voor crash bandicoot
Reageer op artikel:
Crash Bandicoot keert terug in volle glorie
Sluiten